Kennis door, voor en over nieuwkomers

Kennis door, voor en over nieuwkomers

Expertpool Rekenkamer Almere

Project

Expertpool Rekenkamer Almere

Opdrachtgever

Rekenkamer Almere

Looptijd

2024

Product

Rapportage

Projectbeschrijving

Voor inwoners van de gemeente Almere die moeite hebben met informatie lezen en begrijpen, is de (digitale) dienstverlening niet altijd even toegankelijk of duidelijk. Dit geldt specifiek voor nieuwkomers. Bijvoorbeeld in het contact met de gemeente via de website, brieven, telefoon of balie. Hoe kun je als gemeente deze informatie toegankelijk maken, zodat nieuwkomers kunnen meedoen en hun zelfredzaamheid wordt vergroot?

Inzichten inburgeraars (digitale) dienstverlening gemeente

Voor Rekenkamer Almere deden we onderzoek naar de (digitale) dienstverlening van de gemeente Almere aan nieuwkomers. De vraag was om de dienstverlening te testen met nieuwkomers en te rapporteren wat wel en niet goed werkt. Op basis daarvan hebben we adviezen opgesteld over hoe de gemeente haar dienstverlening kan verbeteren.

In dit onderzoek is gebruikgemaakt van de expertpoolmethodiek. Dit is een door OpenEmbassy ontwikkelde kwalitatieve onderzoeksmethode om de eigen ervaringen van nieuwkomers op te halen. Met de expertpool haalden we de ervaringen op van nieuwkomers die inburgeren in Almere, over het eerste contact met de gemeente via verschillende kanalen. Daarnaast kregen deelnemers de mogelijkheid feedback te geven op de dienstverlening.

Resultaten & inzichten

Diversiteit van de experts

In het kader van het onderzoek is er een groep samengesteld met nieuwkomers uit de drie verschillende inburgeringsroutes (onderwijsroute, B1-route, Z-route), uit verschillende herkomstlanden en uit diverse fasen in de inburgering. De onderzoeksgroep bestond uit 13 nieuwkomers die inburgeren onder Wi2021. Ondanks de diversiteit van de groep is de representativiteit beperkt door de omvang.

Kerninzichten per thema

In de rapportage presenteren we de resultaten thematisch aan de hand van kerninzichten per thema, gevolgd door een verdieping en toelichting. De conclusie bevat ook een aantal aanbevelingen die voortkomen uit de expertpool. De inzichten zijn gedeeld in een bijeenkomst met de gemeente. De belangrijkste bevindingen zijn verwerkt in de rapportage van de Rekenkamer.

Gerelateerde projecten

Exxpertpool Almere

Expertpool Almere

De gemeente Almere wil een goed plan van aanpak voor de 1350 Oekraïense ontheemden die zij opvangen.

Expertpool doorstroomlocaties

Samen met nieuwkomers stelden we randvoorwaarden op voor het ontwikkelen van goede doorstroomlocaties in de Provincie Utrecht.

Expertpool AMV

Expertpool om de ervaringen van alleenstaande minderjarige vluchtelingen (AMV) in Zuid-Holland op te halen ten behoeve van betere opvang.
Stockfoto MAP Boost

Expertpool Nijmegen

Expertpool over de eerste ervaringen van inburgeraars in de Gemeente Nijmegen

Expertpool Heroriëntatie Asiel

Het Ministerie van Justitie heeft ABDTOPConsult gevraagd om een heroriëntatie op het huidige asielbeleid en de inrichting van het asielstelsel. OpenEmbassy is ingeschakeld voor de inbreng vanuit de asielzoekers en de statushouders.

Dit project is begeleid door:

projectleider

Eva Halverhout

Community builder & researcher

Zij hebben ook meegewerkt aan dit project

Fatih Aktas

Onderzoeker

Soraya Shawki

Liaison officer UK & researcher

Pepijn Tielens

Adviseur en onderzoeker

Anna Bilenka

Community builder en actieonderzoeker