Kennis door, voor en over nieuwkomers

Kennis door, voor en over nieuwkomers

Thuisonderwijsmaatjes

Project

Thuisonderwijsmaatjes

Looptijd

2020 - nu

Fondsen

Kinderpostzegels, Fonds 1999, Oranjefonds, Porticus, Janivo,

Product

Thuisonderwijsmaatjes voor nieuwkomers

Projectbeschrijving

Het valt niet altijd mee om je kind met schoolwerk te begeleiden. Zeker als je nog niet lang in Nederland bent. Met Thuisonderwijsmaatjes (TOMaatjes) helpen we kinderen uit gezinnen die nieuw zijn in Nederland met hun schoolwerk als dit niet goed lukt.

Ondersteuning van nieuwkomersgezinnen

Met een zorgvuldig matchingsysteem koppelen onze Matchers ervaren Nederlanders aan nieuwkomersgezinnen om kinderen en ook de ouders te ondersteunen bij het schoolwerk. Een TOMaatje geeft niet alleen bijles, maar organiseert ook de nodige steun voor het kind thuis en op school, en voor de ouders.

Een beter onderwijssysteem ontwikkelen

Onze actieonderzoekers spreken maandelijks met kinderen, ouders, vrijwilligers en het projectteam om te leren waar ze tegenaan lopen. Met deze kennis over de hobbels in het onderwijssysteem, adviseren we scholen en overheden om hun beleid rond jonge nieuwkomers te verbeteren. Zo helpt het project TOMaatjes een beter onderwijssysteem ontwikkelen voor leerlingen die risico’s lopen op achterstanden.

"Mijn TOMaatje heeft me enorm geholpen om mijn cijfers te verbeteren voor vakken waarin ik zwak was, zoals geschiedenis. "

Resultaten & inzichten

Meer dan 500 vrijwilligers door het hele land zetten zich in om ruim 1500 kinderen en jongeren te begeleiden met hun schoolwerk. Meestal online, maar als het kan ook fysiek in de buurt of bij de kinderen thuis.

Samen voor inclusiever onderwijs

In 2024 gaan we ook aan de slag met onderadvisering. Veel kinderen krijgen een lager schooladvies voor de middelbare school dan hun eigenlijke niveau. Met een groep kinderen uit groep 7 en vrijwilligers werken we samen naar de doorstroomtoets van groep 8, begin 2025. Zo leren we samen welke aanpak er nodig is om het onderwijs inclusiever te maken.

>> Website Thuisonderwijsmaatjes

Wekelijks heb ik een half uurtje met Beyza lezen geoefend. Dat het zoveel oplevert! Haar vader liet na een paar maanden weten dat ze met lezen nu bij de besten van de klas hoort.”

Relevante artikelen

Afstudeeronderzoek nieuwkomersouders

Voor haar master thesis Sociologie deed Marrit de Boer onderzoek naar hoe leerkrachten omgaan met culturele diversiteit in de samenwerking...

Afstudeeronderzoek TOMaatjes project

Voor haar master thesis Sociologie deed Sarah Rhee onderzoek naar de bijdrage van het TOMaatjes project op een betere ondersteuning...

Afstudeeronderzoek nieuwkomersouders

Voor haar master thesis Sociologie deed Marrit de Boer onderzoek naar hoe leerkrachten omgaan met culturele diversiteit in de samenwerking...

Afstudeeronderzoek TOMaatjes project

Voor haar master thesis Sociologie deed Sarah Rhee onderzoek naar de bijdrage van het TOMaatjes project op een betere ondersteuning...

Gerelateerde projecten

Stockfoto MAP Boost

Evaluatie Participatie- en Taalimpuls Amsterdam (AMIF)

Evaluatieonderzoek naar het aanvullende inburgeringsprogramma van NewBees, VluchtelingenWerk en BOOST in de Gemeente Amsterdam

Expertpool AMV

Expertpool om de ervaringen van alleenstaande minderjarige vluchtelingen (AMV) in Zuid-Holland op te halen ten behoeve van betere opvang.

Het A-team onderwijs

Het A-team Onderwijs ondersteunt gezinnen van jonge nieuwkomers met school en doet onderzoek naar obstakels voor onderwijs aan deze groep.

Dit project is begeleid door:

projectleider

Max Hirschel

Projectleider Thuisonderwijsmaatjes

Zij hebben ook meegewerkt aan dit project

Nell Frijstein

Stagaire en Matcher TOMaatjes

Ula Hayatleh

Matcher Thuisonderwijsmaatjes, freelance trainer

Aya Bini

Matcher thuisonderwijsmaatjes

Carmen Kooij

Matcher

Rachél Damen

Matcher Thuisonderwijsmaatjes

Dünya Ozyavuz

Matcher thuisonderwijsmaatjes

Rim Shishakley

Matcher

Lana Kadour

Matcher

Imren Yigit Ari

Trainer

Josja Sanderink

Interim projectleider